Artikelen

Blogs en artikelen over Peertest

Wetenschappelijke artikelen over vragen, toetsing en peer-evaluatie

  • M. H. Bowker. (2010). Teaching students to ask questions instead of answering them. The Nea Higher Education Journal. Het artikel vind je hier. In dit artikel zet docent en filosoof Bowker uiteen waarom het zo belangrijk is dat studenten leren om vragen te stellen. Dit artikel is de inspiratiebron voor het ontwikkelen van Peertest en de overtuiging van het belang van leerlingen vragen laten stellen.
  • Nicol, D. (2021). The power of internal feedback: exploiting natural comparison processes. Assessment & Evaluation in Higher Education, 46(5), 756-778. https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1823314. Peertest is zo ontworpen dat leerlingen alle antwoorden van hun peers zien en deze kunnen rangschikken. In dit artikel legt Nicol dat leerlingen van nature hun eigen antwoord vergelijken met andere antwoorden en dat op basis van deze vergelijking interessante inzichten ontstaan (internal feedback) waar de leerling van leert. 
  • Walsh, J. L., Harris, B., Denny, P., & Smith, P. (2018). Formative student-authored question bank: perceptions, question quality and association with summative performance. Postgraduate medical journal94(1108), 97–103. https://doi.org/10.1136/postgradmedj-2017-135018. In dit artikel wordt gekeken naar een andere website waarop studenten meerkeuzevragen kunnen stellen. De uitkomst van het experiment was dat het bedenken van vragen tot hogere resultaten leidt.
  • Ebersbach, M, Feierabend, M, Nazari, KBB. Comparing the effects of generating questions, testing, and restudying on students' long-term recall in university learning. Appl Cognit Psychol. 2020; 34: 724– 736. https://doi.org/10.1002/acp.3639. Een onderzoek waaruit blijkt dat het bedenken van toetsvragen een krachtige leerstrategie is (net als het beantwoorden van toetsvragen).